WYCHOWAWCY ŚWIETLICY
Izabela Kendych, Aneta Wójcik – Brecławska , Katarzyna Lis, Małgorzata Gibalska
Świetlica szkolna czynna jest codziennie w godzinach od 6.30 do 16.30. Zajęcia w świetlicy szkolnej są skorelowane z programem wychowawczym szkoły. Wychowawcy organizują pracę grup, dostosowując tematykę zajęć do obchodzonych uroczystości i świąt, pór roku oraz do zainteresowań i potrzeb dzieci. Wychowawcy poprzez właściwy styl kierowania grupą, tworząc płaszczyzny udanej interakcji i modelując różne sytuacje wychowawcze, stymulują twórczy rozwój dziecka i jego aktywność. Wykorzystują przy tym wszystkie rodzaje dziecięcej ekspresji. Dzieci uczestniczące w zajęciach świetlicowych uczą się: planowania pracy, samodzielnego projektowania, podejmowania właściwych decyzji, występowania na forum, logicznego myślenia. Kształcą uwagę, pamięć, koncentrację, aktywność psychoruchową i sprawność manualną. W ciągu całego roku uczniowie otrzymują fachową, systematyczną pomoc w nauce i emocjonalne wsparcie w sytuacjach trudnych, problemowych. Każde dziecko jest objęte należytą opieką i indywidualnym podejściem wychowawczym. Bogata oferta zajęć świetlicowych oprócz walorów wychowawczych i dydaktycznych ma wartości integracyjne. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną poprzez wspólne wykonywanie wszelkiego rodzaju działań z pełnosprawnymi rówieśnikami przystosowują się do późniejszego funkcjonowania w odmiennych warunkach. Z kolei uczniowie pełnosprawni uczą się tolerancji w stosunku do odmienności.
Wychowankami świetlicy są uczniowie:
dowożeni do szkoły wynajętym busem, czekający na zajęcia przed lekcjami lub czekający na odwóz po lekcjach;
* pozostali uczniowie ze względu na czas pracy rodziców;
* uczniowie, którzy czekają na zajęcia pozalekcyjne;
* uczniowie, którzy nie uczęszczają na nieobowiązkowe zajęcia edukacyjne organizowane w szkole;
* inni uczniowie, jeśli są wolne miejsca;
* uczniowie, z którymi zastępstwo za nieobecnego nauczyciela realizuje wychowawca świetlicy w ramach dyżuru świetlicowego.
Zajęcia świetlicowe mogą mieć różnorodny charakter, stąd różnorodność form i metod pracy. Są to:
& zajęcia manualne, plastyczne, techniczne (zabawy konstrukcyjne, układanki, puzzle, malowanie farbami, rysowanie, kolorowanie, wycinanie, wydzieranie, sklejanie i wyklejanie, szycie i wyszywanie, modelowanie, origami itp.)
& zajęcia muzyczne, ruchowe z elementami choreografii (zabawy taneczne, zabawy ruchowe przy muzyce itp.)
& żywe słowo, teatralne formy pracy (pisanie bajek, opowiadań, zabawy z zastosowaniem dramy, programy artystyczne, inscenizacje, przedstawienia itp.
& zajęcia sportowo-turystyczne (gry i zabawy sportowe, ćwiczenia gimnastyczne w sali i na boisku szkolnym, rajdy, wycieczki itp.)
& zajęcia czytelniczo – medialne (czytanie prasy dla dzieci, bajek, baśni, opowiadań, wierszy, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, korzystanie z programów komputerowych itp.)
& zajęcia wzbogacające posiadane wiadomości, profilaktyczne ( rozmowa, pogadanka, gry dydaktyczne i edukacyjne, zabawy tematyczne, karty pracy itp.)
& zajęcia inspirujące rozwój różnorodnych zainteresowań i pasji (zabawy tematyczne, konkursy, kwizy, układanie i rozwiązywanie krzyżówek, zagadek itp.)
& zajęcia o charakterze korekcyjno – kompensacyjnym, terapeutycznym i wyrównawczo-dydaktycznym (zajęcia w grupie, ćwiczenia grafomotoryczne, odrabianie prac domowych, karty pracy, gry dydaktyczne itp.)
& gry i zabawy (gry i zabawy ruchowe w sali i na boisku szkolnym, gry dydaktyczne i edukacyjne, zabawy relaksujące itp.)
& relaksujące, wyciszające (relaks przy muzyce, wypoczynek na materacach, zabawy wyciszające i relaksujące, dowolne zabawy dzieci, oglądanie bajek, spacery itp.)
& imprezy i uroczystości świetlicowe i szkolne.
Na świetlicy szkolnej przy Zespole Oświatowych Placówek Integracyjnych w Micigoździe cały czas dużo się dzieje. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach świetlicowych, spędzając czas na grach, zabawach, odrabianiu prac domowych, ale również na wykonywaniu różnych prac artystycznych, które później służą do dekoracji sali lub uczestniczą w konkursach.
Na Świetlicy dobrze się bawimy. Tworzymy wspólnie nasze otoczenie, dekorację sali oraz fajne rzeczy na różne kiermasze i uroczystości.
Świetlica przypomina, że są różne sposoby spędzania czasu wolnego. Nie tylko takie, które wymagają włączenia komputera, telefonu, czy telewizora.
Oto „Bank pomysłów sprawdzonych” – często – nawet przez kilka pokoleń!
- zabawa w chowanego
- skakanka
- kalambury
- zabawa w sklep
- pokaz mody
- teatrzyk
- zabawa w domek
- hula-hop
- wszelkie planszówki (szachy, warcaby, chińczyk, scrabble…)
- twister/wygibajtus
- klocki
- puzzle
- zabawy stolikowe (bierki, pchełki…)
- kółko-krzyżyk
- statki
- państwa – miasta
- wszelkie plastelinki, modelinki, masy solne, piaski kinetyczne…
- wydzieranki, wylepianki, wycinanki…
- kostka Rubika (a może się wreszcie uda?) i inne łamigłówki manipulacyjne…
- „zośka” inne piłeczki (a może wreszcie nauczę się żonglować?)
- gra w gumę (a może mama się zgodzi?)
- a może pomogę mamie w kuchni? (wałkowanie ciasta…)
- a może pomogę tacie na podwórku w wiosennych porządkach?
- a może wieczorem przeczytam jakąś książkę, komiks…
ZAPRASZAMY DO ZABAWY