LOGOPEDA
Małgorzata Skrzeczowska
CZAS PRACY LOGOPEDY
PONIEDZIAŁEK 8:20-12:40
WTOREK 8:20-12:40
ŚRODA 10:05-12:40
CZWARTEK 8:20-11:50
PIĄTEK 9:15-13:30
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Logopedyczne mity
- Chłopcy mówią później, niż dziewczynki,
- Trzylatek może jeszcze nie mówić, ma czas,
- Logopeda zajmuje się wyłącznie wadami wymowy,
- Do logopedy idzie się wtedy, gdy dziecko już mówi,
- Z wady wymowy dziecko wyrasta,
- Terapię logopedyczną należy rozpocząć, kiedy dziecko skończy 6 lat,
- Terapia logopedyczna w przedszkolu lub poradni zwalnia rodziców z pracy w domu.
Logopedyczne fakty
- Roczne dziecko powinno mówić kilka słów,
- Dwulatek, który nie mówi, powinien odwiedzić logopedę,
- W rozmowie z dzieckiem nie powinno się zdrabniać wyrazów,
- Dziecko, które zaczyna mówić później, może mieć problemy z nauką szkolną.
Cele i zadania logopedy szkolnego:
- doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie,
- wzbogacanie słownika.
U logopedy nie chodzi tylko o naukę poprawnej wymowy…
…Dlatego też logopeda będzie wspierał dziecko w budowaniu kontaktu wzrokowego, uwagi słuchowej, wspólnego pola uwagi, naśladownictwa. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, w jakim stopniu i jakie funkcje wpływają na rozwój mowy. W tym celu logopeda oceni sposób oddychania dziecka, sposób w jaki pracuje jego język, wargi, podniebienie. Będzie obserwował sposób spożywania przez dziecko pokarmu (gryzienie, żucie, połykanie) i pobierania płynu (picie).
Do logopedy należy przyjść, gdy:
- dziecko ma trudności ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem,
- dziecko około 3-go miesiąca życia nie głuży (nie wydaje dźwięków gardłowych typu a-gggg),
- dziecko 6-7-miesięczne nie gaworzy (nie wymawia ciągów sylab, np. bababa, mamama),
- dziecko roczne nie wymawia pojedynczych słów,
- dziecko dwuletnie ma ograniczony zasób słownictwa (kilka, kilkanaście słów) lub nie mówi, nie tworzy prostych zdań typu „mama, am”,
- niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe,
- dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię,
- podczas artykulacji dziecko wysuwa język między zęby,
- dziecko ma często otwartą buzię, nadmiernie się ślini,
- dziecko w 4. roku życia nie wymawia głosek s,z,c,dz (mówi np. śłońce zamiast słońce),
- dziecko w 5. roku życia nie wymawia głosek sz, rz, cz, dż (mówi np. safa zamiast szafa),
- dziecko w 6. roku życia nie wymawia głoski r,
- dziecko 7-letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany,
- dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania,
- dziecko się jąka,
- dziecko przestało mówić w określonych miejscach lub nie odzywa się do osób, zawsze w przedszkolu lub w sklepie,
- występują trudności w zakresie jedzenia,
- planujemy leczenie ortodontyczne lub jesteśmy w trakcie, aby ocenić sposób połykania, pozycję spoczynkową języka, budowę narządów mowy i wspomóc leczenie ortodontyczne,
- w każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji.
…A gdy już te przyczyny zostają ustalone, terapia logopedyczna wprowadza zmiany, aby ułatwić ludziom posługiwanie się tym niezwykłym darem, jakim jest komunikacja werbalna.
Nastolatek u logopedy
Logopeda pomaga nie tylko małym dzieciom…
Logopeda może pomóc, gdy nastolatek:
- ma trudności komunikacyjne,
- jego wypowiedzi są bardzo krótkie, używa głównie zdań pojedynczych, ma mały zasób słów,
- jego mowa jest niewyraźna,
- ma wady wymowy,
- oddycha ustami,
- ma nosowe brzmienie głosu,
- ma trudności z różnicowaniem głosek, np. w parach wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (np. półka-bułka, żabka-czapka),
- ma trudności z czytaniem/pisaniem,
- myli litery podobne (np. p-b, b-d), przestawia litery w wyrazach lub wyrazy w zdaniach,
- ma trudności z rozumieniem mowy innych.