Logopeda

LOGOPEDA

 Małgorzata Skrzeczowska 

CZAS PRACY LOGOPEDY 

PONIEDZIAŁEK  8:20-12:40

WTOREK  8:20-12:40

ŚRODA 10:05-12:40

CZWARTEK 8:20-11:50

PIĄTEK 9:15-13:30

Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.

Logopedyczne mity

  • Chłopcy mówią później, niż dziewczynki,
  • Trzylatek może jeszcze nie mówić, ma czas,
  • Logopeda zajmuje się wyłącznie wadami wymowy,
  • Do logopedy idzie się wtedy, gdy dziecko już mówi,
  • Z wady wymowy dziecko wyrasta,
  • Terapię logopedyczną należy rozpocząć, kiedy dziecko skończy 6 lat,
  • Terapia logopedyczna w przedszkolu lub poradni zwalnia rodziców z pracy w domu.

Logopedyczne fakty

  • Roczne dziecko powinno mówić kilka słów,
  • Dwulatek, który nie mówi, powinien odwiedzić logopedę,
  • W rozmowie z dzieckiem nie powinno się zdrabniać wyrazów,
  • Dziecko, które zaczyna mówić później, może mieć problemy z nauką szkolną.

 

Cele i zadania logopedy szkolnego:

  • doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy,
  • wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
  • rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie i wyraźnie,
  • wzbogacanie słownika.

U logopedy nie chodzi tylko o naukę poprawnej wymowy…

…Dlatego też logopeda będzie wspierał dziecko w budowaniu kontaktu wzrokowego, uwagi słuchowej, wspólnego pola uwagi, naśladownictwa. Często nie zdajemy sobie sprawy  z tego, w jakim stopniu i jakie funkcje wpływają   na rozwój mowy.  W tym celu logopeda oceni sposób oddychania dziecka, sposób w jaki pracuje jego język, wargi, podniebienie. Będzie obserwował sposób spożywania przez  dziecko pokarmu (gryzienie, żucie, połykanie) i pobierania płynu (picie).

 

Do logopedy należy przyjść, gdy:

  • dziecko ma trudności ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem, żuciem,
  • dziecko około 3-go miesiąca życia nie głuży (nie wydaje dźwięków gardłowych typu a-gggg),
  • dziecko 6-7-miesięczne nie gaworzy (nie wymawia ciągów sylab, np. bababa, mamama),
  • dziecko roczne nie wymawia pojedynczych słów,
  • dziecko dwuletnie ma ograniczony zasób słownictwa (kilka, kilkanaście słów) lub nie mówi, nie tworzy prostych zdań typu „mama, am”,
  • niezależnie od wieku, dziecko mówi niewyraźnie, wypowiedzi są niezrozumiałe,
  • dziecko nie reaguje na polecenia, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, wypowiada niezrozumiałe ciągi dźwięków, nie reaguje na imię,
  • podczas artykulacji dziecko wysuwa język między zęby,
  • dziecko ma często otwartą buzię, nadmiernie się ślini,
  • dziecko w 4. roku życia nie wymawia głosek s,z,c,dz (mówi np. śłońce zamiast słońce),
  • dziecko w 5. roku życia nie wymawia głosek sz, rz, cz, dż (mówi np. safa zamiast szafa),
  • dziecko w 6. roku życia nie wymawia głoski r,
  • dziecko 7-letnie nie wymawia jakichś głosek lub wymawia je w sposób zdeformowany,
  • dziecko ma trudności z nauką czytania, pisania,
  • dziecko się jąka,
  • dziecko przestało mówić w określonych miejscach lub nie odzywa się do osób, zawsze w przedszkolu lub w sklepie,
  • występują trudności w zakresie jedzenia,
  • planujemy leczenie ortodontyczne lub jesteśmy w trakcie, aby ocenić sposób połykania, pozycję  spoczynkową języka, budowę narządów mowy i wspomóc leczenie ortodontyczne,
  • w każdym momencie, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji.

…A gdy już te przyczyny zostają ustalone, terapia logopedyczna wprowadza zmiany, aby ułatwić ludziom posługiwanie się tym niezwykłym darem, jakim jest komunikacja werbalna.

Nastolatek u logopedy

Logopeda pomaga nie tylko małym dzieciom…

Logopeda może pomóc, gdy nastolatek:

  • ma trudności komunikacyjne,
  • jego wypowiedzi są bardzo krótkie, używa głównie zdań pojedynczych, ma mały zasób słów,
  • jego mowa jest niewyraźna,
  • ma wady wymowy,
  • oddycha ustami,
  • ma nosowe brzmienie głosu,
  • ma trudności z różnicowaniem głosek, np. w parach wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (np. półka-bułka, żabka-czapka),
  • ma trudności z czytaniem/pisaniem,
  • myli litery podobne (np. p-b, b-d), przestawia litery w wyrazach lub wyrazy w zdaniach,
  • ma trudności z rozumieniem mowy innych.