Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Z przyjemnością informujemy, że nasza szkoła została beneficjentem „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” i uzyskała rządowe wsparcie finansowe w wysokości 5 tysięcy złotych (4 tysiące złotych z dotacji oraz 1 tysiąc złotych wkładu własnego z Urzędu Miasta i Gminy Piekoszów) przeznaczone m.in. na zakup książek, promocję czytelnictwa, doposażenie pomieszczenia bibliotecznego.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Wdrażany jest w oparciu o Uchwałę nr 69/2021 Rady Ministrów z dnia 21 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021–2025” wraz załącznikiem. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

Wsparcie finansowe zostało udzielone na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej oraz zakup nowych elementów wyposażenia do biblioteki szkolnej. Program zostanie zrealizowany do dnia 31.12.2024 roku.

———————————————————————————————————————————————————

 Nasza szkoła bierze udział w projekcie  „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa na lata 2021-2025– Priorytet 3”. Jego celem jest rozwijanie wśród uczniów zainteresowań czytelniczych, promowanie i wspieranie czytelnictwa.

 Zakupiliśmy już nowe książki, które czekają na Was na półkach naszej biblioteki.

 Oto lista nowości:

 

A to historia! Jagiełło pod prysznicem, Szymeczko Kazimierz

A to historia! Opowiadania z dziejów Polski, Szymeczko Kazimierz

Ale historia… Skąd te krzywe usta, Bolesławie? Bąkiewicz Grażyna

Ale historia… Ta śmieszna i straszna PRL, Bąkiewicz Grażyna

Ale historia… Zygmuncie, i kto tu rządzi?, Bąkiewicz Grażyna

Ania z Zielonego Wzgórza, Montgomery Lucy Maud

Arka Czasu, Szczygielski Marcin

Asiunia, Papuzińska Joanna

Babcia na jabłoni, Lobe Miray

Baśń o dwunastu miesiącach, Nożyńska-Demianiuk Agnieszka

Cudaczek Wyśmiewaczek, Duszyńska Julia

J. Palacio, Cudowny chłopak

Grabowski Jan, Czarna owieczka

Wawiłow Danuta, Wierzbowa 13

Kasdepke Grzegorz, Detektyw Pozytywka

Terlikowska Maria, Drzewo do samego nieba

Mielech Agnieszka,  Emi i Tajny Klub Superdziewczyn

K. Rowling, Harry Potter i Komnata Tajemnic, Harry Potter i Książę Półkrwi, Harry Potter i więzień Azkabanu , Harry Potter i Zakon Feniksa

Hobbit czyli Tam i z powrotem, J. R. R.Tolkien

Parlak Danuta,  Kapelusz Pani Wrony

Krüger Maria,  Karolcia

H.Sienkiewicz, Latarnik

Jansson Tove,  Lato Muminków

Goscinny René, Mikołajek

Paterson Katherine,  Most do Terabithii

Bednarek Justyna, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek

Porazińska Janina, Pamiętnik Czarnego Noska

Sara Pennypacker , Pax

Riordan Rick, Peter Jackson i bogowie olimpijscy.

Kasdepke Grzegorz, Pestka, drops, cukierek

Grabowski Jan, Puc, Bursztyn i goście

Szczygielski Marcin,  Teatr niewidzialnych dzieci

Jansson Tove, W Dolinie Muminków

Bąkiewicz Grażyna, Od morza do morza

Bąkiewicz Grażyna, Piastowskie orły

Bąkiewicz Grażyna,  Walka o wolność

Zapraszamy!

 


 

Przedstawiciele klasy 8 naszej szkoły uczestniczyli w IV edycji Festiwalu Herlinga-Grudzińskiego pt. ,,Pociąg do literatury”. Wzięli udział w wydarzeniach promujących książki i czytelnictwo.

W programie znalazły się m.in.:

  1. Akcja: Narodowe Czytanie „Kordiana” Juliusza Słowackiego,
  2. Warsztaty z kreatywnego tworzenia komiksów,
  3. Boockrossing – kiermasz bezpłatnych książek ,
  4. Literacki spacer – spotkania autorskie ze znanymi pisarzami,
  5. „Śniadanie na trawie” połączone ze spotkaniem autorskim z Moniką Pastuszko i warsztatami ekologicznymi.

oraz wiele innych imprez towarzyszących.

 



24.09.2024 r. klasa 2 uczestniczyła w warsztatach czytelniczo-plastycznych Czytam i tworzę. Dzieci, przy pomocy nauczycielek, przygotowały i odczytały fragmenty książki pt. ”Kapelusz Pani Wrony”, zakupionej w ramach NPRCz. Po omówieniu wybranego tekstu, uczniowie wykonali place plastyczne ilustrujące jego treść. Zajęcia miały na celu wzbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych oraz inspirowanie do ich artystycznej ekspresji.
Aktywność i kreatywność drugoklasistów była imponująca!
Spotkanie zrealizowano w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa uczniowie klasy 8 naszej szkoły wzięli udział w obchodzonym 29 września Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania. Ósmoklasiści przeczytali fragmenty książki amerykańskiej autorki R.J.Palacio pt. „Cudowny chłopak”.
Auggie-główny bohater powieści jest dowcipnym chłopcem i jego życie wyglądałoby zupełnie zwyczajnie, gdyby nie zmutowany gen, z powodu którego ma zdeformowaną twarz. W szkole musi mierzyć się z uprzedzeniami, a czasem z podłością. Spotka się jednak również z dobrocią i przyjaźnią, a walcząc o to, by traktowano go normalnie, zmieni nie tylko swoje życie, ale też innych.
Zachęcamy wszystkich do lektury tej powieści, która jako nowość (dzięki Narodowemu Programowi Rozwoju Czytelnictwa) znajduje się w zbiorach naszej szkolnej biblioteki. Zapraszamy!!

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

Dzień Głośnego Czytania świętowali też najmłodsi czytelnicy naszej szkoły.  Ideą  inicjatywy jest popularyzacja książek i czytelnictwa w codziennym życiu. Ten właśnie cel przyświecał spotkaniu z przedszkolakami. Dzieci wysłuchały głośno czytanej przez nauczyciela bajki o przygodach psotnej małpki. Omówienie treści historyjki pomogło im w zrozumieniu mądrego przesłania. Głośne czytanie to ważny element rozwoju językowego i emocjonalnego dzieci. Wspólne lektury pobudzają wyobraźnię, budują więzi i stają się pretekstem do rozmów na różnorodne tematy.

Spotkanie zrealizowano w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.


 

NOC BIBLIOTEK -MOC CZYTANIA

Czy wieczór jest od tego, aby spać? Niekoniecznie!
W nocy z 11/12 października 2024r. polskie biblioteki zamieniły się w tajemnicze krainy, gdzie każda książka opowiedziała swoją historię, przenosząc nas w niezwykły świat wyobraźni i literatury. Tych magicznych opowieści wysłuchali przedstawiciele klasy 7 naszej szkoły: Michał i Piotr, którzy w piątkowy wieczór uczestniczyli w X Ogólnopolskiej Jubileuszowej Nocy Bibliotek zorganizowanej w województwie świętokrzyskim przez Bibliotekę Uniwersytecką UJK w Kielcach.
Pod osłoną nocy siódmoklasiści zwiedzali m.in. gmach biblioteki, szukali moli książkowych, zbierali skarby ukryte w Zbiorach Specjalnych, przeczytali fragment Biblii z XV w. oraz empirycznie przekonali się, jak nowoczesne technologie ułatwiają życie osobom z niepełnosprawnościami.
Piotr, niczym fizyk- Stephen Hawking sterował komputerem za pomocą gałek ocznych, a Michał, przy użyciu specjalnej drukarki, tłumaczył tekst Metodą Braille’a, przeznaczoną dla osób niewidomych.
Warto dodać, że Noc Bibliotek  to wielkie święto bibliotek i książek-ogólnopolska akcja, która w niekonwencjonalny sposób zaprasza do ciekawego świata literatury.
Podążając za słowami Cycerona: „Do szczęścia człowiekowi potrzeba ogrodu i biblioteki” zapraszamy do czytania książek i korzystania z wydawniczych zasobów naszej szkolnej biblioteki, na której półkach, znajdują się nowości, zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.O na lata 2021-2025.
Wydarzenie, nie bez przyczyny zorganizowano w październiku, bowiem na ten czas przypada Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.
Czytajmy zatem w dzień i w nocy!


PRZEBRANIE ZA POSTACI Z BAJEK

W ramach szkolnej akcji promującej czytelnictwo „Czytanie to wyzwanie!” uczniowie klas I-VIII przebierali się dzisiaj za wybranego bohatera książki. Na szkolnych korytarzach pośród wielu różnych osobistości można było spotkać: Czerwonego Kapturka, Kopciuszka czy Harry’ego Pottera. Uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie bohaterów ulubionych baśni i powieści. Większość z nich bardzo kreatywnie podeszła do tematu akcji prezentując barwne i ciekawe stroje.


CZYTAM SOBIE, CZYTAM TOBIE

W ramach akcji „Czytanie to wyzwanie” nasi uczniowie czytali na lekcjach fragmenty ulubionych lektur. Było wśród nich wiele pozycji nabytych ze środków programu NPRCz, np. „Most do Terabithii” K. Paterson, „Pax” S. Pennypacker, „Drzewo do samego nieba” M. Terlikowskiej, „Pamiętnik Czarnego Noska” J. Porazińskiej i in. Czas, który poświęcamy na czytanie to zawsze dobrze spędzony czas. Krótkie sesje czytania pomagają uczniom wyciszyć się i lepiej skupić na dalszej części lekcji, wzbogacają słownictwo i rozwijają kompetencje językowe, co ma pozytywny wpływ na naukę innych przedmiotów. Częsty kontakt z książką sprawia, że uczniowie zaczynają postrzegać czytanie jako naturalny element swojego dnia. Dobrze jest kształtować korzystne nawyki od najmłodszych lat. Te miłe spotkania z książką realizowane są jako jedne z wielu działań w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

PRZERWA NA CZYTANIE

Dziś w naszej szkole odbyła się „Przerwa na czytanie” w ramach akcji „Czytanie to wyzwanie!”. Uczniowie mieli okazję odłożyć telefony komórkowe i zagłębić się w lekturze ulubionych książek oraz tych, które zostały zakupione do biblioteki szkolnej z funduszy Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.


CZYTANIE TO WYZWANIE!
Uczniowie starszych klas – przedstawiciele Szkolnego Koła Wolontariatu – odwiedzili przedszkolaków aby przeczytać im bajkę o psotnej małpce – Zuzi. Maluchy z uwagą słuchały opowieści o psikusach małej swawolnicy. Miały też możliwość dotknąć specjalnej faktury książeczki i przyjrzeć się jej z bliska. Takie spotkania mają wiele zalet – wyrabiają nawyk czytania od najmłodszych lat, rozwijają wyobraźnię i wzbogacają język, ale też służą nawiązywaniu więzi, są doskonałą okazją do wspólnej nauki, zabawy i integracji.
Ta urocza inicjatywa powstała w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

PRZYŁAPANI NA CZYTANIU
Książka to dobry kompan w każdych warunkach. Towarzyszy nam w różnych chwilach – zarówno w domowym zaciszu, jak i na świeżym powietrzu. Niezależnie od miejsca, książka potrafi przenieść nas w inną rzeczywistość, dając chwilę wytchnienia i inspiracji. Czy to na ławce w parku, w autobusie, czy na schodkach szkolnych, dobra lektura zawsze jest wiernym towarzyszem, który rozwija wyobraźnię, wzbogaca wiedzę i zapewnia rozrywkę. Wystarczy ją otworzyć, aby odkryć nowe światy, niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy. Nasi uczniowie już to wiedzą…
Inicjatywa w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

Szkolna akcja promująca czytelnictwo pod hasłem: „Czytanie to wyzwanie!” dobiegła końca! W jej ramach czytaliśmy książki na przerwach w szkole, na lekcjach oraz w innych nietypowych miejscach. Przebieraliśmy się za postaci z ulubionych lektur, ale najważniejsze, że przypomnieliśmy sobie, jak ważne jest czytanie książek i ile przyjemności daje! Podsumowaniem akcji są kolorowe plakaty wykonane przez klasy I-VIII. WARTO CZYTAĆ!

ZAJĘCIA PROJEKTOWE Z JĘZYKA POLSKIEGO

W październiku obchodziliśmy Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Hasło, które przyświecało tegorocznej edycji brzmiało: „Biblioteka szkolna – moje szczęśliwe miejsce, gdzie kwitnie kreatywność i wyobraźnia”.
Zgodnie z tym przesłaniem, ósmoklasiści, w ramach zajęć projektowych z języka polskiego: „Szkolna Akademia Przyszłości” i” Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” przygotowali żywą reklamę przeczytanej lektury obowiązkowej pt. „Latarnik” H. Sienkiewicza. Prace miały nietypową formę, bo powstały w postaci płóciennej torby, na której uczniowie stworzyli grafikę związaną z nowelą.
Dzięki kreatywnemu zadaniu ósmoklasiści zaprezentowali swoje artystyczne umiejętności i lepiej zrozumieli problematykę utworu.


WARSZTATY CZYTELNICZO – PLASTYCZNE W KL.1

Dzisiaj uczniowie klasy 1 uczestniczyli w warsztatach czytelniczo-plastycznych Słucham i tworzę. Wysłuchały fragmentu książeczki „Cudaczek – Wyśmiewaczek” Julii Duszyńskiej, zakupionej z funduszy uzyskanych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Czy warto słuchać złych podszeptów? Jak nie ulegać negatywnym emocjom i złości? Na te i inne pytania spróbowaliśmy odpowiedzieć sobie na podstawie lektury. Potem dzieci z wielką kreatywnością zilustrowały omawiany tekst. Czytanie książek to nie tylko przyjemność, to także pomoc w zrozumieniu siebie i pracy nad sobą.
Spotkanie zrealizowano w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

LAPBOOK: „MAŁY KSIĄŻĘ,”CZYLI MAGIA KSIĄŻKI

W ramach innowacyjnego spojrzenia na pracę z lekturą, uczniowie klasy 7 naszej szkoły przygotowali LAPBOOKI dotyczące ostatnio przeczytanej lektury pt.:”Mały Książę”.
Lapbook to obrazkowa mapa myśli, na której umieszczane są informacje na dany temat. Wyglądem przypomina książkę z mnóstwem sekretów.
Lapbook może zawierać dowolną ilość schowków, kieszonek, karteczek, zakładek, mapek, rysunków, cytatów itd. Te elementy sprawiają, że nauka staje się ciekawsza i pełna niespodzianek.
Siódmoklasiści wykonali bardzo efektowne i ciekawe rozkładane książki tematyczne, w których znajdują się informacje związane z obowiązkową lekturą pt.:”Mały Książę ” autorstwa A.de Saint-Exupery’ego.
Efekty ich pracy zostały wyeksponowane na szkolnej wystawie.